L'empresa gestora d'infraestructures ferroviàries i Renfe afronten l'última fase de les obres del famós *paquet* de 322 milions d'euros entre 2003 i 2010 de quan Àlvarez Cascos era ministre de Foment superant de poc la inversió prevista i amb l'esperança de retallar una hora del temps del trajecte entre Puigcerdà i Barcelona. Ara és de tres hores i quaranta minuts. Tot i això, cal tenir en compte que vint anys enrere els trens més directes entre la capital cerdana i Barcelona el feien amb vint i trenta minuts menys. Hi ha punts del recorregut entre Planoles i Urtx-Alp en què el tren ha de circular a menys velocitat que quan ho feia quan es va inaugurar la línia, ara fa 86 anys. Per això, els alcaldes osonencs, ripollesos i cerdans dels municipis del traçat continuen reivindicant millores.
L'any 2003 va ser clau per evitar la degradació definitiva de la línia fèrria Barcelona-La Tor de Querol. Els presidents dels consells d'Osona, Ripollès i Cerdanya i els alcaldes dels municipis d'aquestes tres comarques per on passa el tren van arrencar de l'aleshores ministre de Foment, Francisco Álvarez Cascos, un paquet d'inversions de 322 milions d'euros. Incloïa obres fins al 2010 per evitar el tancament de la línia.
Cinc anys després, el cert és que el govern espanyol ha complert, perquè ja hi ha invertit 339 milions d'euros i, ara, està afrontant l'últim gran projecte del famós paquet . Aquest afecta el tram entre Ribes de Freser i Urtx-Alp –que s'ha de fer ara amb autobús–, el més problemàtic i de traçat més sinuós, que en alguns punts els trens circulen a velocitats més baixes que quan es va inaugurar la línia.
Tot i que els alcaldes i presidents comarcals de la línia tenen moltes esperances posades en aquest últim conjunt d'obres –inclouen fins i tot l'enderrocament parcial d'un túnel i, entre altres coses, la millora de la via i de l'electrificació–, el cert és que els treballs realitzats fins ara no han pas permès escurçar gaire el temps que cal invertir per fer el trajecte entre Puigcerdà i Barcelona. Sí que s'ha guanyat en seguretat i comoditat. El temps del trajecte es manté a l'entorn de les tres hores i quaranta minuts. Amb les obres iniciades ara s'espera que es redueixi una hora. La millora és significativa, però, s'ha de relativitzar tenint en compte que el temps que els estudiants de Puigcerdà trigaven per anar a Barcelona amb un tren Express ara fa vint anys era de dues hores i vint minuts.
La inversió fins ara en la millora general de les infraestructures de la línia és de 300 milions d'euros. S'ha canviat tota la via entre Vic i Ripoll i també l'electrificació des de Borgonyà. Un total de 20 milions han estat per a una nova catenària entre Montcada i Vic i entre Ripoll i Puigcerdà i per reforçar la potència de les subestacions. S'ha dotat aquest últim tram amb bloqueig automàtic amb control centralitzat (16,5 milions); s'han instal·lat 22 nous mòduls de control entre Montcada i Vic (180.000 euros), i s'han suprimit passos a nivell a Torelló, Ripoll, Fontanals i Manlleu (450.000 euros).
L'any 2003 va ser clau per evitar la degradació definitiva de la línia fèrria Barcelona-La Tor de Querol. Els presidents dels consells d'Osona, Ripollès i Cerdanya i els alcaldes dels municipis d'aquestes tres comarques per on passa el tren van arrencar de l'aleshores ministre de Foment, Francisco Álvarez Cascos, un paquet d'inversions de 322 milions d'euros. Incloïa obres fins al 2010 per evitar el tancament de la línia.
Cinc anys després, el cert és que el govern espanyol ha complert, perquè ja hi ha invertit 339 milions d'euros i, ara, està afrontant l'últim gran projecte del famós paquet . Aquest afecta el tram entre Ribes de Freser i Urtx-Alp –que s'ha de fer ara amb autobús–, el més problemàtic i de traçat més sinuós, que en alguns punts els trens circulen a velocitats més baixes que quan es va inaugurar la línia.
Tot i que els alcaldes i presidents comarcals de la línia tenen moltes esperances posades en aquest últim conjunt d'obres –inclouen fins i tot l'enderrocament parcial d'un túnel i, entre altres coses, la millora de la via i de l'electrificació–, el cert és que els treballs realitzats fins ara no han pas permès escurçar gaire el temps que cal invertir per fer el trajecte entre Puigcerdà i Barcelona. Sí que s'ha guanyat en seguretat i comoditat. El temps del trajecte es manté a l'entorn de les tres hores i quaranta minuts. Amb les obres iniciades ara s'espera que es redueixi una hora. La millora és significativa, però, s'ha de relativitzar tenint en compte que el temps que els estudiants de Puigcerdà trigaven per anar a Barcelona amb un tren Express ara fa vint anys era de dues hores i vint minuts.
La inversió fins ara en la millora general de les infraestructures de la línia és de 300 milions d'euros. S'ha canviat tota la via entre Vic i Ripoll i també l'electrificació des de Borgonyà. Un total de 20 milions han estat per a una nova catenària entre Montcada i Vic i entre Ripoll i Puigcerdà i per reforçar la potència de les subestacions. S'ha dotat aquest últim tram amb bloqueig automàtic amb control centralitzat (16,5 milions); s'han instal·lat 22 nous mòduls de control entre Montcada i Vic (180.000 euros), i s'han suprimit passos a nivell a Torelló, Ripoll, Fontanals i Manlleu (450.000 euros).
El Punt - 14.05.08
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada