divendres, 28 de setembre del 2007

Toni Albà.: «El primer que hauria de defensar el dret a la llibertat d'expressió és el Rei»


L'actor, que dóna vida al personatge televisiu de Joan Carles I, afirma que, malgrat que alguna vegada li han «picat el crostó» per les seves actuacions, té tot el dret a expressar-se com vulgui, perquè és un dret fonamental.
-Com es va prendre que cremessin fotos serves caracteritzat de Rei, dimecres, amb motiu del pregó de la festa del Prat de Llobregat?
-«Això va ser clarament conya. Perquè l'única manera que tens de seguir tot això és la broma. La veritat és que segons què, s'entén, perquè estem tots bastant cremats d'aguantar moltes coses, com a genèric de poble. Ens insulten constantment i anem aguantant, o sigui que millor fer-ne conya.»
-Però vostè què en pensa, de tot el que passa aquests dies?
-«Jo no vull saber res d'un estat que no em respecta. La independència ja ens la podem fer nosaltres. Hi ha una empresa que es diu Estat espanyol que no em serveix i que contínuament m'enreda. Però això no és una cosa d'ara, sinó que és històrica. I no hi ha ni un estat de tradició espanyola arreu del món que funcioni.»
-Què n'opina, dels símbols?
-«No queda clar per quins símbols es decanta l'Estat espanyol. Si agafes una revista del cor i la utilitzes per encendre el foc, pot ser que cremis fotos dels reis. A Xàtiva tenen penjat un retrat de Felip V cap per avall i allà està. Des de l'Estat espanyol es critiquen els musulmans perquè carreguen contra les caricatures i, en canvi, quan els toques símbols seus, mira com es posen. Hauria de ser el Rei mateix qui sortís a desautoritzar tot el que fa ara l'Audiencia i a defensar la llibertat d'expressió.»
-I sobre la crema de les fotografies en les concentracions?
-«El major símbol nacional, aquí o allà, és la gent que són com jo, el meu únic sobirà. El que no entenc és per què cada cop que sento dir (per algun mitjà, sobretot) que els catalans som uns ‘fills de puta', no surt algun demòcrata a defensar-nos. També és veritat que som una mica calçasses, perquè estem tan acostumats que ens fotin... Jo crec que ens hauríem de constituir en societat anònima i vetllar pels nostres interessos.»
-No veig què faríem set milions de catalans associats...
-«Doncs, cada vegada que a la resta de l'Estat aixequessin falsos testimonis (i ho fan molt, perquè se salten sovint els deu manaments), hauríem d'agafar i anar, com a poble que som, davant la justícia. Així, l'Audiencia tindria feina, perquè, vist el que ha fet amb això de la crema de fotos, sembla que ara no en té gaire. En qualsevol altre país, si insultes o ets insultat te'n vas de caps als tribunals. Doncs per què no podem fer el mateix, amb la quantitat de vegades que ens insulten?»
-L'han advertit o li han prohibit mai que interpreti el seu paper de rei Joan Carles?
-«Directament, no. Però sí que, per exemple, ens van tocar el crostó en el programa Set de nit , a TV3, o amb en Buenafuente, on des del gabinet de premsa de la Casa Reial ens van demanar ‘elegància', una manera de deixar-nos entreveure que estaven a l'aguait.»
-Si mai li passa, què farà? Abandonarà el personatge?
-«Si em passa, els llegiré l'article sobre la llibertat d'expressió i els recordaré el meu dret a expressar-me com em doni la gana. El teatre és una frontera infranquejable sobre el dret a la llibertat d'expressió. No tolero que ningú em digui el que he de fer.»
-I si l'hi obliguen?
-«Tinc molt clar que sóc el meu únic sobirà. Sóc del poble, que és sobirà en democràcia. Si volen una mala transició, com si fos un mal trànsit intestinal, ja s'ho faran, però a mi que no em facin obeir. Abans intentaré fugir. És com el dret a respirar.»