
Què t’impulsa a escriure aquest nou llibre?
No neix d’una necessitat primordial com el primer, però també crec que és important perquè explica el trauma de l’assetjament escolar i penso que molts joves s’hi poden sentir reflectits. També fas una crítica al sistema educatiu.
Sí, a part de l’assetjament tracto el tema de la falta d'interès per part de molts estudiants, el fracàs escolar, i la violència vers els professors. Jo he vist tancar a l’armari una professora.
L’assetjament que vas patir va ser fins i tot per part dels amics de tota la vida, oi?
Dels amics que tenia des dels cinc anys. El problema és que molts joves no tenen motivacions a l’institut i trien una víctima per distreure’s fent-li mal. En el meu cas, l’excusa va ser que havia sortit per la televisió, i per enveja o perquè no estaven d’acord amb el que jo defensava, van decidir tractar-me malament.
Què et feien?
Buf! No em parlaven, m’insultaven, em llançaven trossos d’entrepà, em deien terrorista... Ostres. I ningú estava de part teva?
Hi havia dues amigues que sí, però en veure’s també sotmeses a l’assetjament per defensar-me, van haver de canviar d’escola. També hi havia gent que no m’atacava directament, però els feia por fer-me costat i per tant no es pronunciaven. A més, alguns pares els deien als seus fills: “Tu no t’acostis a aquest noi per si de cas”.
I els professors què deien?
Res, ni la direcció del centre tampoc. De fet, el meu tutor va ser el meu principal assetjador, em feia la vida impossible, i fins i tot, si jo m’asseia a primer fila, ell apartava la seva taula per allunyar-se de mi.
Caram. El conductor de l’autobús escolar també va ser molt dur, oi?
Sí, un cop em va dir que el que m’havien fet a Madrid no era res comparat amb el que em faria ell.
Com et va afectar tota aquesta situació?
Ho vaig passar molt malament, et sents com si no servissis per a res. Tampoc tenia ganes de fer cap activitat extraescolar i els estudis van començar a anar-me molt malament. Si no m’hagués canviat d’escola hagués acabat suspenent 4rt d’ESO.
I per què vas trigar ben bé un any a canviar-te?
Perquè em feia molta por pensar que a un lloc nou les coses encara serien pitjors, tenint en compte com em tractaven els meus companys de tota la vida. Però al final ja no vaig poder més. I com va anar el canvi?
Molt bé, per sort. És un institut on gairebé tots són immigrants, i al principi no coneixien el meu cas. A més, com tothom és de llocs diferents, tenen molts menys prejudicis.
I amb tants immigrants, els professors fan les classes en català?
Depèn, alguns sí i altres no. No és cert que el català sempre sigui la llengua vehicular de les escoles catalanes. I és una llàstima, perquè la gent del meu institut està molt interessada en aprendre’l. Jo sempre els parlo en català perquè és la llengua del meu país.
Has tornat a veure a algun company o professor de la teva antiga escola?
No, mai. I no en tinc cap interès, la veritat. Quan vaig decidir marxar, no em vaig veure amb forces de tornar-hi ni per recollir la baixa, em vaig posar a plorar a l’entrada i van haver d’entrar els meus pares. A més, de tot el centre, només una professora em va trucar per acomiadar-se.
Vas trigar molt a superar-ho?
Una mica, i quan vaig estar més tranquil, vaig decidir escriure el llibre.
Digues-me la veritat, l’has escrit tu sol?
Sí, l’he escrit jo! El Víctor Alexandre me’l va tutelar, em va aconsellar sobre algunes coses que sobraven o faltaven, però el llibre l’he escrit jo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada